В Росії вуличні протести можуть стати кримінальним злочином

Росія, акція створена 15.4.2014

На розгляд російського парламенту був винесений законопроект, який передбачає притягнення до кримінальної відповідальності у разі повторного порушення і без того обмежуючих законів, які регулюють право на мирні зібрання.

Законопроект № 485729-6 «Про внесення змін до окремих законодавчих актів Російської Федерації (щодо вдосконалення законодавства, що регулює громадські зібрання)» був внесений 31 березня трьома членами Державної Думи. На даний момент за порушення правових вимог щодо організації або проведення пікетів, демонстрацій та інших публічних зборів передбачається притягнення до адміністративної відповідальності, яке тягне за собою штраф у розмірі до 20 000 рублів (570 USD) або до 40 годин громадських робіт. Покарання суворіше для чиновників і для учасників демонстрації, про яку не було повідомлено владу. Запропонований закон збільшує штрафи, а у разі повторного правопорушення протягом шести місяців передбачається кримінальна відповідальність. У свою чергу за третє правопорушення передбачається позбавлення волі строком до 5 років.

Несанкціоновані вуличні протести, якими б мирними чи не чисельними вони не були, регулярно розганяються співробітниками поліції Росії, часто із застосуванням надмірної сили та супроводжуються арештом протестувальників. У багатьох випадках протестуючі були оштрафовані за порушення правил, що регулюють використання права на мирний протест, і навіть затримані на максимальний термін (15 діб) за порушення «законних вимог» поліції. Покарання часто призначалися в результаті несправедливих судових процесів, під час яких судді часто беззаперечно приймали до уваги необгрунтовані заяви поліції проти «порушників», відмовляючись розглянути відеозаписи відповідних подій та інші докази захисту. Внесений закон № 485729-6 збільшує максимальний термін утримання під вартою для того ж злочину до 30 діб. Він також вводить 15-денний термін утримання під вартою за безліч інших так званих «порушень», серед яких є навіть порушення правил руху пішоходів.

Щоб цей законопроект було прийнято, потрібно щоб його розглянули на спеціальній комісії Російської Думи, а потім він повинен бути схвалений нижньою та верхньою палатами парламенту та підписаний президентом.

Додаткова інформація

Amnesty International неодноразово висловлювала своє занепокоєння з приводу систематичного придушення прав на свободу мирних зібрань, об'єднань і вираження думок в Росії, з приводу введення щораз більш обмежувального законодавства і практик щодо мирних демонстрантів, неурядових організацій, незалежних ЗМІ та діяльності в мережі Інтернет, а також членів ЛГБТ- спільноти.

Детальніше про це ви зможете дізнатися у звіті «Свобода під загрозою: згортання прав на свободу вираження поглядів, зібрань та асоціацій в Росії» (http://www.amnesty.org/en/library/asset/EUR46/011/2013/en/39af42af-45e5-4546-af91-9cc82b88818e/eur460112013ru.pdf).

Федеральний закон Російської Федерації «Про проведення зборів, мітингів , демонстрацій, страйків та пікетів» вже містить положення, які підривають ефективне здійснення права на свободу вираження думок і зборів, гарантоване міжнародними договорами у сфері прав людини та Конституцією РФ. Поправки до цього закону, внесені в червні 2012 року, розширили перелік порушень правил проведення публічних заходів, включивши до цього списку відповідальність організаторів за дії учасників зібрань,що включає відповідальність за перешкоджання ними руху пішоходів або транспорту, засмічення і пошкодження зелених зон, а також збільшивши штрафи за ці порушення.

Введені штрафи та санкції були набагато вищі, ніж ті, які передбачені за заподіяння аналогічної шкоди не під час протестів. Цей закон також забороняє особам, що були засуджені двічі або більше протягом попереднього року за порушення правил організації мітингів, демонстрацій, страйків або пікетів, організовувати будь-які публічні заходи в майбутньому.

Згідно з міжнародними зобов'язаннями Росії у галузі прав людини, російська влада повинна поважати, захищати і здійснювати право на свободу мирних зібрань. Держава має позитивне зобов'язання сприяти використанню права на свободу мирних зібрань на рівні законів і практик. Спеціальний доповідач з питань прав на свободу мирних зборів і асоціацій підкреслив, що здійснення цього права не повинне бути предметом дозволу державних органів, а лише регулюватися процедурою попереднього повідомлення , яка не повинна бути обтяжливою. І навіть у тих випадках , коли демонстранти не в змозі повідомити владу, організатори мирних подій не повинні притягуватися до кримінальної чи адміністративної відповідальності (Доповідь Спеціального доповідача з питань прав на свободу мирних зібрань та асоціацій, Майна Кіаї, Двадцята сесія Ради з прав людини, 21 травня 2012, http://www.ohchr.org/Documents/HRBodies/HRCouncil/RegularSession/Session20/A-HRC-20-27_en.pdf ).

Усі справи

Дякуємо за участь у акції темінової допомоги

Наразі жодних додаткових дій від учасників/ць Мережі Акцій термінової допомоги не потрібно. Дякуємо усім, хто надсилали звернення.

Ми надсилаємо звернення від вашого імені з такими вимогами:

  • негайно відкликати проект закону і гарантувати , що ніякі додаткові обмеження щодо права на свободу зібрань не розглядатимуться в російському парламенті;
  • привести чинне законодавство Росії, що регулює право на мирні зібрання, а також існуючі практики у відповідність із міжнародними зобов'язаннями РФ у галузі прав людини та Конституцією Росії;
  • гарантувати, щоб кожна людина в Росії могла користуватися своїм правом на свободу мирних зібрань.

Адреси для звернень:

  • Плігін В.М.: Голова Комітету Державної Думи з конституційного законодавства і державного будівництва, Комітет Державної Думи з конституційного законодавства і державного будівництва
  • Наришкін С.Є.: Голова Державної Думи, Державна дума Російської Федерації